Eventyrperiode i barnehagen

Trikken i Kardemomme by.

​​Trikken i Kardemomme by er klar for turen gjennom barnehagen fra nord(stuen) til sør(stuen). Foto: Betanien barnehage.

Rune Sagen
23.02.2018
Noe av det kjekkeste vi gjør gjennom året i barnehagen, er å fordype oss i eventyr og fortellinger. Vi ønsker å ha ekstra fokus på ett eventyr eller fortelling, som alle barna i barnehagen tar del i sammen med de voksne. En felles opplevelse som kan engasjere både voksne og barn og både liten og stor. I januar og det meste av februar har vi derfor det vi kaller Eventyrperioden, og dette har vært en fast tradisjon i Betanien barnehage i mange år.

Gjennom årene har vi blant annet blitt kjent med karakterer fra Asbjørnsen og Moe sine eventyr, Astrid Lindgren sin Pippi Langstrømpe og fortellinger fra Torbjørn Egner. Etter suksessen fra i fjor med Dyrene i Hakkebakkeskogen, var det naturlig å fortsette med Folk og røvere i Kardemomme by.

For at formidlingen av eventyret eller fortellingen skal bli best mulig, har vi gjerne tatt utgangspunkt i noe vi voksne selv husker fra egen barndom, og som engasjerer oss. Vi mener det også er viktig å fange opp hva barna selv er opptatt av og lar dem være med å sette farge på karakterene og formidlingen. Dette handler både om kulturformidling og tradisjoner, og det handler om barnas medvirkning og kulturforståelse. Eventyret skal gi rom til språkstimulering og styrking av barnas rollelek.

Er vi heldige finnes det sanger skrevet spesielt til fortellingen, og sangene blir naturlige bindeledd mellom avsnittene og hjelper oss til å bli kjent med karakterene. Andre ganger finner vi kjente sanger som kan passe inn i eventyret. Vi begynner eventyrperioden med å lese tekstene og øve på sangene. Det går ikke lenge før vi begynner å dekorere stuen med kulisser og effekter, og barna er med malingen og får velge kostyme.

Gjennom dramatisering av avsnitt fra eventyret på hver stue, får barna være med å finne sin rollekarakter, stå fram og vise seg for hverandre. Dette gjør vi i ukentlig, der en stue inviterer de andre to stuene inn til en forestilling. De voksne leder dramatiseringen og deltar også selv i roller. Dette er viktig både for den felles opplevelsen og er med på å styrke barnas selvtillit. Vi elsker å overraske hverandre og humoren står sentralt. Kanskje dukker det opp en karakter midt under lunsjen. Dette kan være en voksen i rolle sammen med en gruppe barn.

På turene ut på vinteren har vi også samlinger der eventyret blir formidlet og dramatisert fra den voksne og hvor barna er med i dialog rundt karakterene. I barnehagen trykker vi opp tegninger av karakterene, og disse kan barna fargelegge. 
Så er det klart for den store eventyrfesten som avslutter eventyrperioden. Da kan barna kle seg ut i kostymer de finner hjemme og som er inspirert av eventyret. Vi samles i en felles samling etter frokost, og hver stue får igjen vise seg fram for hverandre. Festen avsluttes ved at vi spiser en festlunsj sammen på midtstuen, og der er rommet dekorert som en festarena.

Når kulissene tas ned fra veggen og kostymene pakkes bort, så blir de ikke kastet. Vi vet at foreldrene er nysgjerrige og gjerne vil ta litt del i magien fra eventyrperioden. Da sparer vi kulissene og sangene til sommerfesten i juni, der vi presenterer deler av eventyrperioden med en stor forestilling for foreldre og søsken.
Papegøyen fra Amerika plasseres i en av palmene i Kardemomme by.Papegøyen fra Amerika plasseres i en av palmene i Kardemomme by.​ Foto: Betanien barnehage.