Toveiskommunikasjon i Vestlandspasienten

Eva Wolff er sekretær ved Betanien dagkirurgisk senter

Eva Wolff er sekretær ved Betanien dagkirurgisk senter.

Åse Meistad Skjellevik
03.12.2015

​Nå blir det enklere å få kontakt med Betanien sykehus og de andre sykehusene i Helse Vest. Fra 23. november ble det åpenet opp for at du som pasient kan sende melding til sykehuset og få svar på nett ved å logge inn via www.vestlandspasienten.no.

– Vi blir mer profesjonelle og i takt med tiden når vi nå kan kommunisere elektronisk, sier Pernille Gisselmann, prosjektleder for Vestlandspasienten.no.

Det har lenge vært mulig å sende melding til sykehuset elektronisk via vestlandspasienten.no, men nå kan du også få svar elektronisk.

 

Blir varslet på SMS eller e-post

– Pasienten trenger for eksempel ikke tenke på at en privat telefon fra sykehuset kommer midt i et viktig møte eller på et annet ugunstig tidspunkt. Når svaret fra sykehuset kommer, så blir pasienten varslet på SMS eller e-post, sånn at pasienten vet når den skal logge seg inn via Vestlandspasienten.no og sjekke svaret, fortsetter Gisselmann.

Meldingene fra pasienten og svarene fra sykehuset blir journalført. Siden det er snakk om personopplysninger, så er sikkerhetsnivået høyt. Derfor kreves det høyeste sikkerhetsnivå, nivå fire, for å logge inn.


Kan logge inn med BankID

Vestlandspasienten er en portal hvor du som pasient kan logge inn og få informasjon om timen du har ved et av sykehusene i Helse Vest. Dette får du tilgang til når du logger inn:

  • Oversikt over timene dine ved sykehusene i Helse Vest.
  • Status på henvisningene dine.
  • Sende melding om timen din, om du ønsker et nytt tidspunkt for timen eller ikke lenger ønsker behandling.
  • Få svar på meldingen din innen to arbeidsdager.
  • Historikken din med sykehusene i Helse Vest.

 

Nå er det også mulig å logge inn med bankID på mobil. Det vil si at du nå kan se informasjon om timen din eller sende melding og sjekke svarene fra sykehuset ved hjelp av noen få tastetrykk - uansett hvor du er.